Jag är jag.

Jag vet att jag är rätt svår att klura ut ibland. Folk förstår sig inte riktigt på mig. Jag är lite annorlunda, tack vare mina diagnoser. Det är ingen sjukdom eller börda. Visst hänger det med lite saker som försvårar vardagen för mig, men det gäller att fokusera på allt det positiva det för med sig också! 

Jag föddes inte med samma förutsättningar som andra, jag saknar vissa spärrar om man nu kan kalla det för det. Jag har extremt svårt för att läsa av folks kroppsspråk och miner. Det kräver extra mycket energi för mig att sitta och tänka på hur den andra människan tänker och tycker för tillfället. När jag förväntas prata och inte. Jag har svårt för att visa känslor, jag kan vara glad eller ledsen. Men att visa det kroppsligt är inte en funktion som Finns för mig. Ser jag att någon ler eller skrattar åt något i en konversation så kopierar jag det beteendet och lär mig samtidigt att nu är det dags att le. Samma sak om man pratar om något tufft så läser jag av minspelet på den personen jag pratar med och gör likadant. Jag har ett så kallat "restless bitchface". 

Att läsa mellan raderna eller förstå vissa hintar folk ger kan ge mig ångest, att jag förväntas förstå precis. Men i min hjärna så behöver allt förklaras i punkt och pricka. Annars skapar det ångest över att man känner sig dum eller oförmögen att förstå något som verkar så simpelt för andra. Jag är inte dum, jag behöver bara se saker ur ett mer konkret perspektiv. 

Att förstå sarkasm och ironi kan vara svårt ibland då man oftast inte visar ansiktsuttryck. Så det krävs lite extra tankeverksamhet för att förstå hur jag ska svara tillbaka. Mina tankar går på helvarv dygnet runt. Tänker på allt. Och det är det som stör min sömn. Jag sover aldrig mer än två timmar i sträck. Ibland inte mer än någon timme per natt, vilket kan hålla i sig i månader. Jag har så mycket instängd stress och ångest i kroppen att hjärnan skapar sömnparalyser. Alltså att man vaknar och kroppen är förlamad. Du ser allt som händer omkring dig men kan ej röra dig. Sen har man hallucinationer på det så det Kan se ut som att t.ex någon står i hörnet av rummet och kollar på dig. Det var riktigt obehagligt första gångerna det hände, men nu får jag det runt 10-15 gånger varje natt. 

Jag kan inte skriva ner allt som gör mig annorlunda, som gör mig till den jag är. Men kan skriva allt positiva i ett annat inlägg sen. 


Kommentarer
Anonym säger:

Alltså gumman beundrar dig som orkar. Jag har själv ett handikapp din granne Caroline

2017-03-13 | 22:36:49
Mamma säger:

You are My hero ❤

2017-03-14 | 06:24:48
Jan säger:

Du kanske är annorlunda MEN du är i alla fall dej själv!
Läste runt på nätet och plötsligt fastnade jag här på din blogg, vill säga att jag aldrig tidigare besökt sidan men i fortsättningen kommer jag göra det :)

I de här inlägget fans det mycket som talade för mej, men också mycket som jag kände stämma in med mej och min psykiska hälsa.
MEN aldra mest fastnade jag för Hur bra du skriver, bra formulerat och Hur du fick texten intressant. Jag önskade inlägget aldrig tog slut, de är hur bra skrivet de var.




2017-04-06 | 22:36:55
Anonym säger:

Du skall veta att jag känner igen så mycket av det där ❤ Jag älskar dig för den du är och finns här vare sig du behöver det eller inte. Är så tacksam för att du finns och att du är just DU är så underbart! /Sdina

Svar: Min fina, bäst är du! Love ❤️
yesey.blogg.se

2017-04-19 | 13:01:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback